School in beweging!

Onze school is sterk in beweging. In mei 2025 hebben we een inspectiebezoek gehad. De inspectie van het onderwijs zag dat er goed lesgegeven wordt en dat er een veilig leerklimaat is.

Wel heeft de inspectie ook andere dingen gezien waar we flink mee aan de slag moeten. Zo ligt nu de focus o.a. op het verbeteren van de resultaten die leerlingen halen. Dat moeten en willen we verbeteren. Daarom zijn we dit schooljaar bezig met een ambiteus verbeterplan! We hebben reeds een aantal aanpassingen gedaan in onze werkwijze en aanpak en zijn gemotiveerd als team om continue te blijven zoeken naar wat goed is voor leerlingen. 

Wat we nog steeds doen is het werken met vakleerkrachten/specialisten. Doordat leerkrachten zich gespecialiseerd hebben in hun vakgebied, zijn zij erg goed op de hoogte van wat werkt, minder werkt en weten hoe ze hun aanbod kunnen afstemmen. 

Obs De Steven

Onze missie

Obs De Steven is een school die zich ten doel stelt de talenten en interesses van elke leerling te ontwikkelen en de leerlingen te ondersteunen en stimuleren daar waar extra aandacht nodig is.

Obs De Steven wil de leerlingen in staat stellen goed te functioneren in de wereld van morgen en maakt daarbij gebruik van moderne methodieken en leermiddelen, die aansluiten bij de wereld, de ontwikkelingen en de kinderen van nu.

Obs De Steven

Onze visie

Obs de Steven wil voor elke leerling gepersonaliseerd onderwijs mogelijk maken. Door onze werkwijze willen we andere scholen inspireren, motiveren, versterken en ondersteunen.

 

OBS De Steven wil gepersonaliseerd onderwijs mogelijk maken: leerlingen werken in hun eigen tempo, op hun eigen manier, met invloed op hun leer/ontwikkeldoelen.

  • De school hanteert drie kernwaarden: ModernSamen, en Structuur.
  • Modern betekent: mix van digitale en reguliere middelen, open voor vernieuwing én behoud van wat goed werkt. 
  • Samen verwijst naar samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten, ouders/verzorgers en de externe omgeving (bijv. workshops, inbreng vanuit de omgeving). 
  • Structuur biedt rust, voorspelbaarheid en duidelijkheid 

 

Onder gepersonaliseerd onderwijs verstaan wij:

Het leerproces zo vormgeven waarbij oog is voor de eigenheid van de leerling, Een GO-school stemt didactiek, pedagogiek, curriculum en de leeromgeving, voor leerlingen af, om zo tegemoet te komen aan hun verschillende leerbehoeftes, ambities en talenten.

Met gepersonaliseerd onderwijs komt een leerkracht tegemoet aan de drie psychologische basisbehoeften competentie, relatie en autonomie.
 

Leerlingen moeten worden voorbereid op een leven lang leren.

 

Gepersonaliseerd Onderwijs

 

Onder onze begeleiding stuurt de leerling zijn leerproces, wat van invloed is op de autonomie.

Meer eigenaar zijn van het leerproces kan motiverend werken. Een onderliggende aanname van gepersonaliseerd onderwijs is; hoe hoger de motivatie, hoe meer een kind wil investeren in het leren.

Op een GO-school krijg je goed les en  ook ruimte om te kiezen hoe je fijn en goed leert, vooral bij de zaakvakken. Leerlingen werken op hun eigen niveau en tempo binnen de jaargroep en werken toe naar de 1F/2F en 1S doelen. 

Met het Persoonlijk Leer Plan (PLP) geef een leerling richting aan de eigen ontwikkeling (waar wil ik beter in worden?) en leer de leerling werken aan belangrijke executieve vaardigheden – zoals plannen, doorzetten, keuzes maken en reflecteren.

Daarnaast worden vaardigheden als zelfsturend leren steeds belangrijker. De volgende vaardigheden helpen hierbij;  communiceren, sociale en culturele vaardigheden, probleem oplosvaardigheden, creativiteit, samenwerken, kritisch denken, mediawijsheid, computational thinking en zelfregulering.

bij ons:

  • Heeft de leerling de mogelijkheid te kiezen hoe verwerking plaatsvindt bij de zaakvakken.
  • Heeft de leerling de mogelijkheid om op eigen niveau en tempo te werken binnen de jaargroep.
  • Heeft de leerling zijn eigen PLP (Persoonlijk Leer Plan).
  • Leert de leerling werken aan zijn executieve vaardigheden. 

De leerkracht vervult verschillende rollen:

  • Stamgroepleerkracht en coach – zorgt voor de basis en welzijn en begeleidt de leerling in het ontdekken van hoe je leerdoelen het best haalt en stimuleert de ontwikkeling.
  • Vakspecialist – biedt verdieping en expertise in specifieke vakken. Net als in het voortgezet onderwijs gaan de leerlingen van het ene naar het andere lokaal en krijgen les van een vakspecialist.

Onze GO-school  belooft de leerling het volgende:

  • We beloven goed naar je te luisteren als jij zegt wat je wil leren en samen te kijken hoe jij het beste leert. 
  • We zullen je helpen goede vragen te stellen.
  • We zullen je helpen om nog beter te worden in datgene waar je al goed in bent. 
  • We zullen je steeds uitdagen om ook moeilijkere dingen te proberen en nieuwe dingen te leren.
  • We zullen je leren hoe je goed kunt samenwerken en omgaan met anderen.
  • We beloven je om moderne technieken te gebruiken, om je voor te bereiden op de wereld van morgen. 
  • We zullen je leren om je fantasie te gebruiken om dingen te kunnen maken. 
  • We beloven je dat je goed voorbereid bent op je volgende school en je verdere leven als je van onze school afkomt. 
  • We beloven je dat we ons best doen, om je een fijne schooltijd te geven. 

 

Wat je moeilijk vindt hoef je niet alleen te doen.

Leer meer over gepersonaliseerde onderwijs